I vissa affärer så får du trycka på en liten knapp innan du går ut för att ge ditt omdöme på hur din upplevelse i butiken var: röd och ledsen gubbe om du är missnöjd, grön och glad om du är nöjd. Första gången jag såg dom där knapparna så tyckte jag att det kändes lite märkligt. Vadå, det räcker väl med att jag kommer tillbaka så vet dom att jag är nöjd? Och så är det ju såklart. Nöjda kunder är återkommande kunder, men nya kunder hittar till nya butiker genom dess kundbetyg. Detta har blivit mer och mer tydligt.

Ett exempel: jag tar emot en hel del nyhetsbrev via mejl från olika affärer i e-handeln. De flesta har väldigt snygg design, ser “proffsiga” ut och är estetiskt tilltalande. Jag fick ett sådant mejl från en återförsäljare av fordonsbelysning, och då det snart var min pappas födelsedag så tänkte jag att jag skulle inhandla en fordonslampa till honom. Jag skummade igenom brevet som var fullt med siffror och flashiga typsnitt. Jag sökte sedan på samma butik på nätet men slog även in ordet “kundbetyg”. Jag togs till en sida som heter företagsomdöme.se som har en drös omdömen för flera onlinebutiker och slogs av häpnad när jag såg att denna tillsynes flashiga affär inte alls stod högt i graderna hos själva kundkretsen. Otrevlig kundtjänst, uteblivna svar, nekade returer. Listan gjordes lång och jag avskrev mig från butikens mejllista.

Någon vecka senare fick jag ytterligare ett mejl från en annan butik av fordonsbelysning. Jag gjorde samma procedur där, och kan du tänka dig att listan gjordes lång även denna gång, men av oavkortat nöjda kunder. Rekommendationerna bara flödade och jag kände direkt att detta var en e-handel för mig. Så jag klickade hem produkten till pappa, och tydligen kan även han sålla sig till skaran av nöjda, för den lyser tydligen som solen själv.